Roadshow på Rødovre Gymnasium – hvad siger fysiklærerne om det?

tirsdag 15 nov 22
|

Kontakt

Alexander Simon Thrysøe
Forsker
DTU Fysik
93 51 11 95

Ivar Zeck og Maria Rybaltover har haft besøg af DTU´s roadshow om Fusionsenergi på Rødovre Gymnasium. Det var en succes og DTU forsker, Alexander Thrysøe, forstod at tilpasse niveauet, så eleverne forstod, hvad han sagde. Fusionsenergi er et aktuelt emne, og roadshowet indeholder demonstrationsforsøg, som de to lærere ikke selv har tænkt over var mulige. Showet var tilmed nemt at bestille.

Da Maria Rybaltover tilfældigt faldt over hjemmesiden fusionsenergi.dk, var hun i gang med emnet kernefysik med sit fysik B hold. ”Jeg søgte efter noget om fusionsenergi til eleverne, da denne hjemmeside dukkede op”, fortæller Maria. Fusionsenergi.dk er specielt målrettet gymnasieelever og -lærere.

Blandt artikler, baggrundsinformation og lærerkursus lå også det landsdækkende tilbud om at få besøg af roadshowet om fusionsenergi, der er et show for elever på alle årgange på ungdomsuddannelser samt grundskolens ældste klasser. Maria slog til og bestilte showet sammen med sin fysik-kollega Ivar Zeck.

Maria fortæller: ”Man skal jo beskæftige sig med kerneprocesser og kerneenergi, så fusionsenergi er jo oplagt at dykke dybere ned som supplerende stof”.

Maria og Ivar slog de to fysik B hold sammen og inviterede elever fra fysik A holdet, så der var cirka 35 elever i alt til roadshowet.

Eleverne havde arbejdet med fusionsenergi i forvejen

Ivar falder ind: ”Mine elever afsluttede kernefysik ved, at elevgrupper valgte forskellige interessante underemner, som de selv arbejdede med”.
Et af emnerne var fusionsenergi. Så roadshowet kom til at passe perfekt ind som afslutning på hele emnet, mener Ivar, der siger:

”Da eleverne selv havde arbejdet med emnet, var det var rart for eleverne at få en forskers termer på. Og så fik de bearbejdet fusionsenergien igen. Dele af foredraget mindede jo lidt om, hvad mine elever selv havde prøvet at sige i deres fremlæggelser, smiler Ivar.

Fysik har en rolle i samfundsudviklingen

Fusionsenergi passer godt ind i lærerplanernes formål om, at eleverne skal beskæftige sig med aktuelle problemstillinger af samfundsmæssig relevans. Maria: ”Roadshowet kan få elevernes øjnene op for, at fysik-faget også har en rolle i forbindelse med at løse samfundets problemer”. Aktualitets-dimensionen gør fysikken mere relevant for eleverne. De ser fysikken kan anvendes i samfundet.

Ivar fortæller: Fusionsenergi falder rigtig godt ind i aktuelle emner om energiforsyning og klima. Det bliver meget mere vedkommende, når der kommer et fagligt vidende menneske udefra på besøg”, siger Ivar med et glimt i øjet, og tilføjer: ”Roadshowet inspirerede helt klart vores elever”.

Maria siger: ”Vi har ikke selv tænkt på at lave de demonstrationsforsøg, Alexander kom ud med. Så han leverede noget på et felt, hvor der virkelig også sker noget nyt. På den måde er roadshowet ekstremt aktuelt”

Ivar Zeck og Maria Rybaltover har haft besøg af DTU´s roadshow om Fusionsenergi på Rødovre Gymnasium.

Ivar Zeck og Maria Rybaltover har haft besøg af DTU´s roadshow om Fusionsenergi på Rødovre Gymnasium. Foto af Karina Goyle.

At få en forsker ud i egen person

”Når en forsker i helt egen person står foran eleverne, giver det en autentisk oplevelse. Alexander ved meget og arbejder med tingene til dagligt. Det kan vi lærere ikke levere”, understreger Maria.

Eleverne lærer desuden noget om en karrierevej som forsker inden for fysik. ”Det støtter elevernes karrierekompetence, som det så fint hedder”, siger Ivar og griner.

”Forskerens engagement og autoritet var inspirerende for eleverne. Men sådan et show er også inspiration for os lærere. Fx at lave plasma i en mikrobølgeovn”.

Eleverne fik tanket fagligt selvtillid

Ivar fortsætter:” Det er altid farligt med forskere, der skal formidle, fordi der er en risiko for, at de taler hen over hovedet på eleverne. Men det var ikke tilfældet her. Alexander mødte eleverne, dér hvor de var. De fik tanket noget fagligt selvtillid op inden for fysik, hvilket er vigtigt, da det er et fag de i forvejen kan være usikre på.”

Maria tilføjer: ” Der var nogle elever, der efterfølgende sagde, at det simpelthen var så rart, at det var til at forstå, hvad der blev sagt. Og det med ITER … WOW og demonstrationsforsøg, det var eleverne meget imponerede over”.

Hun uddyber: ”Mine elever var virkelig interesseret i, hvordan denne Tokamak fungerede. De havde læst om ITER, det internationale energianlæg med en fusionsreaktor, som man er i gang med at bygge i Frankrig. En kæmpe størrelse, som eleverne synes er vildt fascinerende”

Booking af roadshowet var nemt

”Det er minimalt, hvad man skal gøre for at booke showet”, siger Maria.

Der gik 3-4 uger fra hun fandt tilbuddet om roadshowet om fusionsenergi - til Alexander stod på Rødovre Gymnasium med spændende historier og demonstrationsforsøg. Maria fortæller: DTU´s fusionsgruppe var meget fleksible og kunne endda være kommet før. Vi vil helt sikkert booke det igen”.

Selvom DTU ligger i Lyngby kan roadshowet om fusionsenergi bestilles af uddannelsesinstitutioner i hele landet – deraf navnet roadshow.

Du kan bestille roadshowet her.

Af videnskabsjournalist Karina Goyle

https://www.fusionsenergi.dk/da/artikler/roadshow-paa-roedovre-gymnasium-hvad-siger-fysiklaererne-om-det
25 JULI 2024